Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat inwoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Op welke manier zijn bedrijven en winkels bijvoorbeeld te bereiken?
Wat is bereikbaarheid?
Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat inwoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Op welke manier zijn bedrijven en winkels bijvoorbeeld te bereiken? Alleen met de auto, of ook met de fiets en met de bus? Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat mensen makkelijk onderdeel kunnen zijn van de samenleving. Door te kunnen werken, winkelen en ontmoeten.
Met bereikbaarheid worden de mogelijkheden aangegeven, die bewoners hebben om zich te verplaatsen en deel te nemen aan activiteiten. Bewoners kunnen zich lopend verplaatsen, maar ook gebruik maken van vervoersmiddelen als de fiets, auto, bus en trein. Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat bewoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Met activiteiten denken we aan onder meer recreëren, werken, winkelen en ontmoeten.
Waar staan we nu?
Inwoners van de gemeente Drimmelen verplaatsen zich voor school, werk, boodschappen, winkelen en nog veel meer. We zien dat inwoners zich vooral voor werk en voor gebruik van voorzieningen die zich niet in onze gemeente bevinden verplaatsen naar plaatsen buiten onze gemeente. Werknemers kunnen zich gemakkelijk verplaatsen over de snelwegen A16, A59 en A27. Zo zijn plaatsen als Breda, Den Bosch, Tilburg, Rotterdam en Utrecht snel met de auto te bereiken.
Het openbaar vervoer in de gemeente Drimmelen bestaat voornamelijk uit busroutes, alleen Lage Zwaluwe heeft een treinstation. Er is een OV-dekkingsgraad in beeld gebracht, deze geeft aan welk deel van de bewoners en gebruikers in de gemeente dichtbij een OV halte wonen. Ook geeft het een beeld van de locatie waar OV haltes gewenst zijn. De gemeente Drimmelen heeft een OV dekkingsgraad van 47,95%, dat is minder dan het Nederlandse gemiddelde voor niet stedelijke gemeenten (52%) en “weinig stedelijke” gemeenten (59%).
Wat komt er op ons af?
We maken steeds meer gebruik van de elektrische fiets en ook zijn er steeds meer elektrische auto’s. Daar staat tegenover dat het aantal dieselauto’s daalt. Het verkeer moet – en wordt – steeds duurzamer. Slimme mobiliteit draagt bij aan duurzaamheid, maar ook aan minder files. Bij Slimme mobiliteit maken (vracht)auto’s gebruik van data en slimme technieken, waardoor ze veiliger en schoner worden, en de ruimte beter gebruiken.
We zien dat mensen steeds verder reizen voor het werk en dat het aantal gewonden door verkeersongevallen stijgt. Als laatste trend zien we dat er meer aandacht is voor mindervaliden, fietsers en ouderen. Deze groepen verdienen extra aandacht omdat zij kwetsbaar zijn of omdat we vinden dat de bereikbaarheid van deze groepen verbeterd moet worden.
Hoe zien we de toekomst van bereikbaarheid?
Nu en in de toekomst zetten we ons in voor een goede bereikbaarheid. Voor de inrichting van de openbare ruimte vinden we dat de gemeente, voorzieningen, woningen, recreatiemogelijkheden en bedrijven goed bereikbaar moeten zijn voor alle doelgroepen. De verbetering van de bereikbaarheid zorgt voor een verbetering van de leefbaarheid. De dorpen moeten dan goed met elkaar en met de regio verbonden zijn en moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Ook de ontsluiting van de dorpen door een goede verbinding met de snelweg en de verbetering van knooppunt Zonzeel zijn daarbij voor belang. We zetten in op de ontwikkeling van goed en betaalbaar vervoer tussen de dorpen. Hierbij hebben we aandacht voor senioren en mensen met een beperking. Het basisnet voor het openbaar vervoer (OV) en hoe vaak bussen/treinen rijden moet behouden blijven. Daarnaast zoeken we maatwerkoplossingen om toegankelijkheid van OV te borgen. Bij de herinrichting van wegen houden we rekening met doorstroming bus.
Ook bieden we ruimte aan nieuwe vormen van het OV en nieuwe andere vormen van duurzaam vervoer. In de toekomst moet het OV en andere vervoersmiddelen schoner, duurzamer en zuiniger worden. Ook bij de bouw van infrastructuur ( bijvoorbeeld wegen, fietspaden, kruispunten) moet gelet worden op duurzaamheid en ‘circulariteit’. Met circulariteit wordt de kringloop van goederen en materialen bedoeld, we zorgen dat we materialen hergebruiken en recyclen.
In de gemeente Drimmelen zetten we in op gedragsverandering, waarbij inwoners de auto wordt laten staan. We stimuleren inwoners om vaker de fiets of het OV te nemen, of te wandelen. Hiervoor zetten we een flexibel systeem in dat inspeelt op de vraag van de reiziger naar openbaar vervoer (MAAS: Mobility as a service). Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor een gezond leven. We versterken regionale fiets- en wandelroutes en zorgen voor goede bewegwijzering (borden). We spannen ons in om langs de N285 een vrijliggend (snel)fietspad en route voor tractoren te realiseren, wat de veiligheid en doorstroming voor alle gebruikers bevordert. Binnen de bebouwde kom moet er altijd een voetpad zijn. Verder willen we in de toekomst winkels en bedrijven in de dorpen meer bij elkaar brengen, zodat deze goed bereikbaar zijn en op loopafstand van elkaar.
We willen samen met onze buurgemeenten, Rijkswaterstaat, de Provincie en ProRail onderzoeken of station Lage Zwaluwe tot een OV-hub ontwikkeld kan worden.
Bij de ontwikkelingen wordt nagedacht over de verkeersveiligheid, en er wordt ingezet op nul verkeersdoden per jaar. Ook willen we zo min mogelijk ongevallen. Daarom zetten we in op verkeerseducatie, voorlichting en communicatie.
Wat betreft het parkeerbeleid vinden we dat er voldoende parkeerruimte moet zijn voor de auto en fiets. Daarvoor moeten duurzame oplossingen komen, en moeten parkeerproblemen bij nieuwe ontwikkelingen worden voorkomen. De parkeerterreinen moeten ook goed bewegwijzerd zijn en er moeten voldoende parkeermogelijkheden bestaan voor minder validen. Daarnaast bereiden we ons voor op het toenemende gebruik van elektrische auto’s met het plaatsen/toestaan van laadpalen in de openbare ruimte.
Wij willen ons ook richten op digitale bereikbaarheid. Zo moet geïnvesteerd worden in het verbeteren van de digitale bereikbaarheid (komst glasvezel, 5G netwerk) in de gemeente Drimmelen, maar moeten we ook zorg dragen voor senioren waarvoor de digitale wereld problematisch is.
Relatie met: Milieu, Recreatie en toerisme, Wonen, Werken en ondernemen, Klimaat en water, Levendige dorpen, Toekomstbestendige gemeente, Dorpsgericht werken/gemeenschapszin